Vitesse 1 verspeelt kans op kampioenschap

BARENDRECHT Vitesse 1 heeft zaterdag op sportpark De Bongerd de kans laten liggen om het kampioenschap in de overgangsklasse te pakken. In een rechtstreeks duel met koploper Tilburg moest de ploeg van coach Remco den Otter winnen om de koppositie over te nemen, maar na een spannende wedstrijd gingen de bezoekers er met de titel vandoor: 16-19.

Onder zonnige omstandigheden en met veel publiek langs de lijn waren alle ingrediënten aanwezig voor een mooie korfbalmiddag. Vitesse begon goed en bleef in de eerste helft via rake afstandsschoten in het spoor van Tilburg. Verdedigend liet de Barendrechtse ploeg echter ruimte rond de paal, waardoor Tilburg eenvoudig kon blijven scoren. Tot 8-8 hielden beide ploegen elkaar in evenwicht, maar twee treffers vlak voor rust brachten de bezoekers op een 8-10 voorsprong.

Na rust liep Tilburg verder uit naar 8-11. Omdat Vitesse vanwege het onderlinge resultaat met minimaal twee doelpunten verschil moest winnen, werd de opdracht steeds lastiger. De thuisploeg kwam nog terug tot 11-12, maar Tilburg antwoordde met een serie afstandstreffers en vergrootte de marge naar 11-15. Met een sterk reboundoverwicht controleerden de Brabanders daarna de wedstrijd.

In de slotfase werd duidelijk dat het kampioenschap voor Vitesse uit zicht was. De aandacht verschoof naar de afscheidnemende spelers, die onder applaus van het publiek een afscheidswissel kregen. Ook coach Remco den Otter en verzorgster Ellen werden na afloop met bloemen bedankt voor hun inzet bij de selectie. Na het laatste fluitsignaal kon Tilburg het kampioenschap vieren en de promotie naar de Hoofdklasse veiligstellen.

Ook Vitesse 2 verloor zaterdag de laatste thuiswedstrijd van het seizoen. De ploeg, die zich al had verzekerd van handhaving in de reserve hoofdklasse, hield voor rust goed stand tegen KCC 3. Na de pauze liep de ervaren ploeg uit Capelle echter uit naar een 15-21 overwinning. Coaches Peter de Vries en Renate Gouw, die eveneens afscheid nemen, gaven meerdere spelers een afscheidswissel. Een bijzonder moment was het laatste doelpunt van aanvoerder Ruben Visser, die na jarenlange inzet voor de selectie zijn korfbalschoenen aan de wilgen hangt.

Ondanks de nederlagen werd de laatste thuiszaterdag niet in mineur afgesloten. Met muziek, hamburgers en veel supporters bleef het nog lang gezellig op De Bongerd. De selectie speelt volgende week de laatste wedstrijden van het seizoen, uit tegen Oranje Wit 2 en Merwede 1.