Barendrecht – Je hond prettig en veilig uitlaten kan het beste in Barendrecht. De gemeente is uitgeroepen tot ‘Meest hondvriendelijke gemeente van 2025’. De onderscheiding wordt jaarlijks uitgereikt door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied en de Hondenbescherming Nederland. Volgens de jury heeft de gemeente flink geïnvesteerd om de losloopgebieden aangenaam (door het plaatsen van behendigheidstoestellen) en veilig te maken (door middel van hekwerk en/of beplanting). Ook prijst de jury het feit dat het hondenbeleid is opgesteld in samenspraak met hondenbezitters en niet-hondenbezitters. Dit zorgt voor draagvlak onder de hondenbezitters om zich aan het gevoerde hondenbeleid te houden. Verder scoort Barendrecht met het plaatsen van extra hondenpoepbakken en de pilot met het verstrekken van gratis poepzakjes.
Wethouder Dirk Vermaat (dierenwelzijn) is erg blij met de prijs. ,,We doen veel om van Barendrecht een fijne woongemeente te maken, zowel voor hondenbezitters als voor wie geen hond heeft. Daar krijgen we positieve reacties op. Fijn dat onze inspanningen nu ook landelijke erkenning krijgen. Wat mij betreft gaan we op deze weg verder.”
Voor de onderscheiding waren dit jaar dertig gemeenten aangemeld door inwoners. De gemeenten ontvingen een vragenlijst en kregen bezoek van de jury. In Nederland zijn er 1,9 miljoen honden en heeft één op de vijf huishoudens een hond.
Om de winst te vieren wordt een fotowedstrijd georganiseerd. Deelnemers kunnen foto’s van de eigen hond in een losloopgebied binnen de bebouwde kom insturen. Losloopgebieden buiten de bebouwde kom worden niet door de gemeente beheerd en vallen daarom buiten de wedstrijd. Insturen kan tot 8 juni 2026 naar honden@barendrecht.nl. De drie mooiste of leukste inzendingen worden beloond met een cadeaubon.

