BERGHEM / RHOON – Na een seizoen van net-niet-momenten lukte het zondag eindelijk voor Renzo Alibaks. De 22-jarige kartcoureur uit Rhoon pakte in Berghem zijn eerste podiumplaats van het seizoen tijdens de zesde ronde van het Nederlands kampioenschap KZ2. In moeilijke, wisselende omstandigheden snelde hij naar een knappe tweede plaats in de finale.
Spannende races in lastige omstandigheden
“Het waren spannende wedstrijden, zowel in de pre-finale als de finale. Moeilijke omstandigheden door het wisselende weer, maar uiteindelijk toch mooie resultaten behaald”, vertelde Renzo na de huldiging in de paddock.
Die uitdagingen begonnen al vroeg in het weekeinde. “Ik heb alleen zaterdag getraind, dus het was vandaag wel een beetje struggelen.” Door het wisselvallige weer was het zoeken naar de juiste balans. “Aan het begin van het weekend waren we op een droge baan niet per se heel snel. En in natte omstandigheden waren we ook niet heel snel. Het was nog een beetje ritme zoeken,” legde Renzo uit.
Sterk in de kwalificatie en prefinale
Toen de kwalificatie begon, viel alles op zijn plek. Met een sterke derde tijd bouwde Renzo vertrouwen op voor de races. “Dat was wel even een opkikker zeg maar. Superpositief natuurlijk. Dan ga je met een goed gevoel de races in.”
In de prefinale toonde hij direct zijn snelheid. “Vanaf het begin waren we sterk. Daarna kwam de regen en toen kon ik daarvan mooi profiteren. Ik pakte gelijk de leiding. Van de derde plek naar de leiding in een halve ronde ofzo.”
Een tijdstraf van vijf seconden wegens een ingeklikte voorbumper kostte hem uiteindelijk twee plekken. “Helaas ben ik daardoor teruggevallen naar de derde plek. Dat deed pijn natuurlijk, maar ik had wel laten zien dat ik de snelheid had om voorin mee te doen.”
Finale: aanval tot de laatste ronde
Ook de finale werd verreden op een natte baan. Renzo reed opnieuw sterk en zat tot in de slotrondes kort achter de leider. “De snelheid was weer goed, alleen lukte het me helaas niet om de leiding te pakken. Zeker in de laatste rondes zat ik heel dicht achter de nummer één. Alleen ik kon net geen moment vinden om hem in te halen helaas.”
Renzo koos voor zekerheid boven onnodig risico. “Geen gekke dingen doen en dan maar gewoon accepteren dat je tweede bent en punten pakken.”
“Dit seizoen was het steeds net niet of er gebeurde weer iets waardoor ik net geen podium pakte. Nu dan toch mijn eerste podium van het NK. Dus over het algemeen was het een positieve dag. Ik ben zeker tevreden met de tweede plek.”
Succes op nieuw chassis
De podiumplaats was extra bijzonder omdat Renzo dit jaar rijdt op een nieuw Henza-chassis, met een eigen buis. “Aan het begin van het jaar moesten we daarom nog een beetje zoeken, maar het gaat steeds beter,” aldus de coureur. Dat bewees zijn podiumresultaat overtuigend.
Hoewel hij gehoopt had al eerder dit seizoen op het podium te staan, kijkt Renzo tevreden vooruit. “Met deze podiumplaats op zak kunnen we hopelijk een mooie afsluiting maken tijdens het laatste NK, in Genk. Het doel is uiteraard altijd om te winnen!”
Renzo bedankt zijn ouders en team Henza Racing voor hun steun.

