Derde editie The Hunt: 150 jongeren op de vlucht

BARENDRECHT – Vrijdagavond 3 oktober gaf burgemeester Ronald Schneider bij jongerencentrum BLOK0180 het startsein voor de derde editie van The Hunt Barendrecht. Ongeveer 150 jongeren van 12 tot en met 17 jaar trokken de wijken Lagewei en Vrouwenpolder in voor een groot kat-en-muisspel met politieagenten en boa’s. Deelnemers moesten binnen een afgebakend gebied meerdere checkpoints bezoeken. Wie werd “getikt” door politie of handhaving lag niet direct uit het spel en kreeg een kruisje en nog een tweede kans. “De organisatie staat als een huis”, aldus wijkagent Jochim.

The Hunt is een actief spel waarin deelnemers binnen een afgebakend gebied meerdere checkpoints moeten bezoeken, terwijl politie en handhaving proberen hen te “tikken”. Word je gepakt, dan lig je niet direct uit het spel: je krijgt nog een tweede kans. Er zijn vier check points waar de jongeren langs moeten om een bandje te halen. De jongeren met vier bandjes en een of geen tikken maakten kans om het spel te winnen. Tijdens The Hunt gelden er duidelijke spelregels: geen privéterrein op, niet in gebouwen en veilig deelnemen. Enkele deelnemers zijn gediskwalificeerd wegens het overtreden van de spelregels, maar het overgrote deel hield zich eraan. Volgens wijkagent Jochim verliep de avond ordelijk. Er kwamen geen meldingen van incidenten binnen. Alles is heel gebleven, op wat struiken en heggen na waar enkele jongeren dwars doorheen gingen. “Een kat in het nauw maakt gekke sprongen” vertelde wijkagent Jochim met een glimlach.

Politie en boa’s zetten dit jaar verschillende middelen in om de jongeren op te sporen: agenten gingen te voet de wijk in, reden op de fiets door smalle paden en waren ook op de motor aanwezig om snel tussen locaties te bewegen. Vanwege het weer was er géén droneteam inzetbaar, meldde de organisatie. Later verscheen nog wel de politieheli boven de wijk, inclusief sirene en zoeklicht voor een complete beleving. Vooraf aan The Hunt gaf de politie enkele demonstraties, wat extra lading aan de avond gaf. Zo werd een gecontroleerde taser-demonstratie gegeven en konden jongeren de stootkussens zien en ervaren hoe er technieken in de praktijk worden ingezet.

Met The Hunt willen jongerenwerk, politie en boa’s op een laagdrempelige manier in contact komen met jongeren. Eerdere edities trokken veel deelnemers en leverden positieve reacties op, onder meer via sociale media en kanalen van het jongerenwerk. “Het is spannend, maar vooral ook leuk om samen met de politie in gesprek te zijn,” zeiden jongeren eerder. Maar het leukste vonden de jongeren toch overduidelijk het legaal weg rennen voor de politie.

De animo was opnieuw groot. De inschrijving, die op 5 september openging, zat binnen korte tijd vol. “Binnen een paar minuten was het uitverkocht, net als de vorige editie,” aldus wijkagent Joachim. Of en hoe The Hunt in 2026 terugkeert, is nog niet besloten. Eerst volgt een evaluatie met alle partners. Wijkagent Joachim: “Zodra daarover meer bekend is, delen het jongerenwerk en de gemeente dit via hun kanalen.”