LEEUWARDEN/RHOON – Het Nederlands Kampioenschap Pitch & Putt Strokeplay van vorige week zondag leverde fraaie resultaten op voor de spelers van Pitch & Putt Rhoon. In Leeuwarden namen de beste 32 heren, 8 dames en 16 senioren van Nederland het tegen elkaar op.
Bij de dames maakte Kim Kuijsters haar favorietenrol volledig waar. De speelster uit Rhoon won de afgelopen drie edities en schreef dit jaar ook het Internationale Catalaans Open op haar naam. Vanaf de eerste ronde stond Kuijsters bovenaan en ze gaf die positie niet meer uit handen. Daarmee kroonde ze zich voor het vierde jaar op rij tot Nederlands kampioen.
Bij de heren kende Maurice Stuyvers een ongelukkig toernooi: na een degelijke eerste ronde moest hij geblesseerd opgeven. Raymond van IJsselmuide liet juist een stijgende lijn zien. Na drie ronden plaatste hij zich als 18e voor de finaleronde en wist die positie met een sterke slotronde vast te houden – een knappe prestatie in dit sterke deelnemersveld.
De grootste verrassing kwam van Remon de Groot. De Spijkenisser begon sterk met een ronde van -5, maar zakte daarna iets terug met +1 en par. Toch startte hij de finaleronde vanaf de tweede plaats, op slechts één slag van de leider.
Halverwege leek de strijd gestreden toen zijn achterstand opliep naar vijf slagen. Maar golf blijft onvoorspelbaar: terwijl De Groot een reeks birdies maakte, begon zijn tegenstander fouten te maken. Met een spectaculaire comeback wist hij uiteindelijk met één slag verschil te winnen. Daarmee veroverde hij voor het eerst in zijn carrière de titel Nederlands kampioen Strokeplay.
Een prachtige dag dus voor Pitch & Putt Rhoon, met twee nationale kampioenschappen en sterke prestaties van de andere spelers.

