Vitesse lijdt nederlaag in Zeeland

Oost-Souburg – Na een sterke competitiestart met twee zeges moest Vitesse zaterdag voor het eerst buigen. Uit bij koploper Fortis ging de Barendrechtse ploeg met 16-13 onderuit. Halverwege de competitie kijkt Vitesse daardoor tegen een achterstand van twee punten aan en moet het in de achtervolging.

De omstandigheden waren dit keer uitstekend; in tegenstelling tot de wateroverlast van vorige week brak in Zeeland zelfs de zon door. Fortis koos vanaf het begin voor strak achterverdedigen en legde met veel lengte veel druk op de rebound. Vitesse moest daardoor gedisciplineerd aanvallen, maar het rendement bleef achter. Defensief stond het team van coach Remco den Otter redelijk, maar de thuisploeg was bijzonder effectief in de afronding. Zo werd een 9-4 achterstand nog iets verkleind tot 9-6 bij rust.

Na de pauze vocht Vitesse zich knap terug tot 10-9, maar daarna stokte de productie en liep Fortis weg naar 15-9. Wissels brachten nog even nieuw elan en de Barendrechters kwamen terug tot 15-13, maar een strafworp van Fortis besliste de wedstrijd: 16-13. Vitesse staat nu tweede, met drie wedstrijden te gaan. Zaterdag volgt om 16.50 uur op sportpark De Bongerd de thuiswedstrijd tegen Rust Roest.

Het tweede team van Vitesse boekte een knappe uitzege bij Nieuwerkerk 3. In een spannend duel, waarin de ploegen bij rust op 7-7 stonden, trok de ploeg van Peter de Vries met 13-14 aan het langste eind. Dankzij die overwinning speelt Vitesse 2 komende zaterdag om 15.30 uur op De Bongerd om de koppositie in de Hoofdklasse, tegen Fortuna 3.