Barendrecht – Een voormalig docent van scholengemeenschap Portus Groene Hart in Barendrecht is dinsdag veroordeeld voor het seksueel misbruiken van een 16-jarige leerlinge. Dat meldt het AD vanmorgen.
De rechtbank legde de 35-jarige man een werkstraf van honderd uur en een celstraf van één dag op. Omdat hij al 24 uur in voorarrest heeft gezeten, hoeft hij niet terug de gevangenis in. Wel moet hij zijn slachtoffer een schadevergoeding van 2500 euro betalen.
De docent gaf in 2023 les aan de leerlinge in een keuzevak. Buiten schooltijd spraken ze meerdere keren af, waarbij het tot seksueel contact kwam. „Tussen de verdachte en het slachtoffer bestond een ongelijke gezagsrelatie,” aldus de rechtbank. „Als volwassen man had hij zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en het meisje tegen zichzelf in bescherming moeten nemen.”
De rechters nemen het de man kwalijk dat hij ‘schade heeft toegebracht aan zijn beroepsgroep’ en het vertrouwen van ouders heeft beschaamd. Dat de oud-docent niet opnieuw de cel in hoeft, komt onder meer doordat hij inmiddels vrijwillig behandeling volgt. Hij werd destijds op staande voet ontslagen, nadat zijn vriendin de schoolleiding had ingelicht.
Met de veroordeling is het voor hem praktisch onmogelijk nog een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te verkrijgen. Tegen het vonnis kan nog hoger beroep worden ingesteld.

