Raadslid Richard Carlebur stapt over van EVB naar Barendrechts Belang

BARENDRECHT – Gemeenteraadslid Richard Carlebur verlaat Echt voor Barendrecht (EVB) en sluit zich aan bij Barendrechts Belang. Met zijn overstap groeit de partij van oprichter René Schuurman van één naar twee zetels in de Barendrechtse gemeenteraad.

Carlebur, sinds 2018 raadslid, zegt dat de beslissing na de zomerperiode tot stand kwam. Volgens hem is de dominantie van EVB in de raad en het college “niet gezond voor de lokale democratie”. Ook spreekt hij van een partijcultuur die te veel gericht zou zijn op machtsbehoud. Met zijn nieuwe partij wil hij zich inzetten voor “een lokale democratie van debat, overleg en compromis”.

Partijleider René Schuurman noemt de komst van Carlebur een versterking: “Met Richard halen we een politieke vernieuwer, ideoloog en strateeg binnen. Binnenkort presenteren we een partijprofiel waarmee duidelijker wordt waar Barendrechts Belang voor staat.”

Reactie EVB

EVB reageert verrast op het vertrek. Fractievoorzitter Erik de Visser zegt dinsdagochtend kort voor de bekendmaking door Carlebur te zijn gebeld: “Van partij wisselen vlak voor de verkiezingen zie je in Den Haag vaker gebeuren, en nu dus ook in Barendrecht. Dat is jammer en teleurstellend. We hebben altijd prettig samengewerkt.”

Volgens De Visser geldt binnen EVB de afspraak dat raadsleden hun zetel inleveren bij een vertrek uit de partij. “Dat is geen juridische, maar een morele afspraak met onze leden. Het zou fatsoenlijk zijn om die na te komen. Richard kreeg 44 stemmen, terwijl onze kandidaten samen bijna 12.000 stemmen behaalden. Zijn zetel heeft hij dus vooral te danken aan dat collectieve draagvlak.”

Carlebur gaf in zijn afscheidsbrief drie redenen voor zijn vertrek: de fractiediscipline, het vasthouden aan het verkiezingsprogramma en zijn behoefte aan diepere betekenis. De Visser noemt die argumenten opmerkelijk: “Binnen de fractie is ruimte voor eigen afwegingen. Dat wij ons verkiezingsprogramma serieus nemen, lijkt ons logisch. Juist binnen EVB had hij betekenis kunnen geven aan de stem van duizenden Barendrechters.”

EVB benadrukt dat de partij ondanks het vertrek met 18 van de 29 zetels een ruime meerderheid behoudt. “Onze fractie en wethouders gaan door met wat telt: knokken voor een mooier Barendrecht en voor alle inwoners die ons hun vertrouwen hebben gegeven,” aldus De Visser.