Drie panden in Hoeksche Waard gesloten na ontdekking hennepkwekerijen

Locoburgemeester Adriaan van der Wulp heeft vandaag besloten om drie panden te sluiten op grond van de Opiumwet. Het gaat om één pand aan de Nijverheidstraat in Nieuw-Beijerland en twee gebouwen aan de Stougjesdijk in Westmaas. Tijdens politie-invallen werden daarin hennepkwekerijen aangetroffen; in één van de locaties werd bovendien een aanzienlijke hoeveelheid hennep gevonden. De sluiting geldt voor een periode van zes maanden volgens de Gemeente Hoeksche Waard.

De gemeente benadrukt dat zulke illegale kwekerijen ernstige risico’s vormen: ze veroorzaken overlast, ontwrichten de openbare orde en brengen gevaar met zich mee.  Criminelen maken steeds vaker misbruik van legale structuren om hun illegale activiteiten te verhullen. De sluiting maakt onderdeel uit van een bredere aanpak om ondermijning te bestrijden en de inwoners bewust te maken van signalen van crimineel gebruik van panden.

Eerder dit jaar vonden politieonderzoeken in mei gerelateerd gebruik van dezelfde panden plaats. In Nieuw-Beijerland bleek er een hennepkwekerij in aanbouw te zijn; in Westmaas trof de politie zowel een volledig ingerichte als een ontmantelde kwekerij aan, inclusief een drogerij met henneptoppen. Bij andere panden in Goudswaard werden ook tienduizenden euro’s en illegale sigaretten gevonden. Een 41-jarige verdachte is aangehouden en in afwachting van het vervolg van het onderzoek heengezonden.

Meld verdachte situaties

Inwoners die vermoeden dat er sprake is van criminele activiteiten in hun buurt, worden opgeroepen om dit te melden. Dat kan via de politie op 0900 – 8844. Wie liever anoniem blijft, kan terecht bij Meld Misdaad Anoniem via 0800 – 7000 of online via www.meldmisdaadanoniem.nl. Meldingen worden vertrouwelijk behandeld en doorgezet naar de juiste instanties.