Cees Pille beëdigd tot nieuwe burgemeester Albrandswaard

Vanavond, dinsdag 1 juli 2025, is Cees Pille beëdigd als nieuwe burgemeester van Albrandswaard. Tijdens een buitengewone raadsvergadering in het Huis van Albrandswaard in Rhoon legde hij de eed af, voorgedragen door Commissaris van de Koning Wouter Kolff. Pille volgt Jolanda de Witte op, die na een periode van zes jaar met pensioen gaat.

De afgelopen maanden zocht de gemeenteraad actief naar een opvolger. De vertrouwenscommissie noemde Pille ‘creatief, daadkrachtig en verbindend’ en passend bij het gemeentelijke profiel. Zijn taak: toezicht op woningbouw, leefbaarheid, veiligheid en het zichtbaar besturen van een gemeente in beweging. Pille (55) werd geselecteerd uit 25 sollicitanten. Hij heeft een brede ervaring binnen zowel politiek als bedrijfsleven. Zo was hij wethouder in Goes voor de VVD tijdens de corona pandemie en lid van de Provinciale Staten van Zeeland tot 6 juni 2025. Daarnaast is hij manager logistiek bij Transport & Logistiek Nederland. Zijn opleiding in Algemene Economie volgde hij aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en hij woonde meer dan zeven jaar met zijn gezin in Goes. Pille staat bekend als een sportief type: hij is fervent basketbalspeler, was ooit voorzitter van Feyenoord basketbal en heeft een seizoenkaart voor Sparta.

Jolanda de Witte (D66) zwaaide officieel af op 30 juni. Tijdens haar afscheid bij Kasteel van Rhoon werd ze toegesproken door lokale bestuurders en collega‑burgemeesters. Ze ontving meerdere onderscheidingen, waaronder de burgemeesterspenning en Legpenning van verdienste, uit handen van Commissaris Kolff, burgemeester Schouten (Rotterdam) en burgemeester van Oosten (Nissewaard).  Daarnaast werd in haar naam een cheque van €1.055 overhandigd aan Stichting Ambulance Wens. 

Na de beëdiging zijn de  aanwezigen uitgenodigd voor een informele receptie in het Kasteel van Rhoon, waar Pille persoonlijk werd gefeliciteerd De avond begon om 19.30 uur, met ontvangst van gasten vanaf 20.30 uur in Kasteel van Rhoon.  Cees Pille start zijn ambtsperiode formeel op 1 juli, maar hij is door verslaggevers van STROOM al gespot bij MORE festival. In de komende weken wordt hij voorgesteld aan wijkplatforms, lokale organisaties en inwoners. De gemeente kondigt kennismakingsrondjes aan; details volgen op de gemeentelijke website.