“Ze lieten het gewoon gebeuren. Het gejoel op onze motie, het geschreeuw, het boegeroep. Het was heel pijnlijk. Er is iets veranderd. Vroeger gaven die partijcongressen je een gevoel van thuiskomen. Nu niet meer.”
Reshma Roopram, oud PvdA – wethouder van Barendrecht, is nog niet bijgekomen van het tumultueuze partijcongres van GroenLinks – PvdA dat in Nieuwegein plaatsvond. Het congres draaide met name om de motie Piri, die stelde dat Nederland niet langer mag bijdragen aan de verdediging van Israël. Op het congres werden de tegengeluiden van Rood Vooruit, de beweging waar Reshma Roopram deel van uit maakt, met hoongelach vanuit de zaal beantwoord. “Ik heb nog steeds een zwaar gevoel, een steen in mijn maag” zegt de politica.
Splijtzwam
“Er was vooraf al van alles aan de hand achter de schermen”, vertelt Roopram. “Ik werd ’s ochtends al gebeld of we onze motie naar de middag wilden verplaatsen. Het antwoord daarop was nee. Daarna sprak de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman mij aan. Of ik in de motie de zin wilde schrappen waarin werd opgeroepen om de Nederlandse leveranties aan systemen ter bescherming van de bevolking van Israël nodig en mogelijk moet blijven. Het antwoord daarop was ook nee. Daarmee zouden we de kern van de motie onderuit halen en dat wilden we niet. Frans Timmermans en Kati Piri hebben anderen voor hun karretje gespannen om hun gelijk te krijgen. Ik heb alles gedaan om toenadering te zoeken. Het lukte niet. Uiteindelijk kregen we het verwijt dat wij de splijtzwam waren”.
“Na afloop kregen we van PvdA – voorzitter Esther-Mirjam Sent, die ons de hele dag genegeerd had, een schouderklopje. Maar toen hoefde het al niet meer. Ze had moeten ingrijpen. Dit was bij Hans Spekman nooit gebeurd. Er is gewoon een spel met ons gespeeld. Dat had ik niet verwacht”. Niet de motie zelf maar alles wat er om de motie heen gebeurde, was voor Roopram reden om haar PvdA – lidmaatschap op te zeggen.
Overladen met berichten
“Ik ga zeker niet terug” antwoordt Reshma op de vraag hoe het nu verder moet. “Ik ga eerst even bijkomen en we gaan door met Rood Vooruit, de politieke beweging die vanuit de PvdA is ontstaan”. Prominente leden binnen de beweging zijn, naast de Barendrechtse politica onder andere Rob Oudkerk, Gerdi Verbeet en Ad Melkert. Roopram: “We hebben er de afgelopen 24 uur honderden sympathisanten bijgekregen. Ik ben echt overladen met berichten. Rood Vooruit is een beweging die groeit. Heel veel Nederlanders zijn niet extreem links of -rechts. Er moet gewoon geluisterd worden naar de zorgen van mensen zonder dat ze meteen bestempeld worden als racist. Mensen willen dat de politiek er voor hen is en niet continue gevoel krijgen dat er alleen over problemen wordt gepraat die hen niet direct raken. Ik blijf mijn stem gebruiken voor degenen voor wie dat niet vanzelfsprekend is. Geloof me, dit is pas het begin”.

